onsdag 4 mars 2009

Hellre många hjul som snurrar än ett enskilt, hurt stort det än är!

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, vi bor i Ankeborg! Jag tänker förstås på den nya vindsnurran vid Operan. Det är i och för sig bättre att ha byggt en Götatunnel för tre miljarder för att få plats med ett stort Pariserhjul än en beachvolleyplan när Görans ankdamm inte gick att fylla för att tunneln var byggd som den var byggd. Ibland är det en fördel att ta beslut i rätt ordning. Så också när det gäller detta jättehjul.

Göteborgs & Co. och Liseberg hittar på en kul idé, som en tillfällighet finns Göran Johansson med i båda och styr och detta är ju ett livstecken på det om något, lägger ut ett antal miljoner och ser till att få det på båtar från Australien innan man talar om för alla oss andra vilken kul idé man kommit på. Ursäkta mig, vilka friheter kan man ta sig egentligen?! Dessutom kanske det kunde ha varit en affärsidé för Saab att bygga istället för i Australien som testprojekt för vindkraftsnurror (ok, jag är lite ironisk nu om det inte framgick).

Östra Hamngatan är på Nordstadssidan ingen kul gata direkt och platsen nede vid det så kallade Älvrummet kan göras roligare i avvaktan på något annat, men någon demokratisk ordning får det ju vara när en så för stadsbilden stor sak som ett jättehjul skall placeras där. Det är ju inte direkt en liten pjäs det handlar om. Har vi koll på säkerhetsavstånden och allt sådant som väl måste utredas först, hur svenskt trist det är i all glädjeyra över att åter sätta oss på världskartan, eller rullar den rakt ut i älven av sig själv om något skulle gå snett?! Dessutom finns ju en ekonomisk risk som måste vara utklarad, för annars är det ju uppenbart att Göteborg & Co. sitter på för mycket pengar vilket vi ju i våra budgetar gång på gång hävdat men ständigt fått mothugg på.

Jag har ingen egentlig synpunkt på själva idén, den är för ny för att ha hunnit smälta, men just på grund av det däremot många synpunkter på sättet det hanteras. Jag inledde nog fel, det är inte Ankeborg, det är fortfarande Göransborg. Undrar hur kul Anneli Hulthén tycker det är - egentligen!

Jag för min del vill hellre få de ekonomiska hjulen att snurra i Göteborg som helhet än att få just detta hjul att snurra. Jag skulle också vilja se den som på samma sätt skulle kunna förvänta sig, att bara få ta för sig på en så central plats på det sättet om det till exempel kom en privat entreprenör med en dylik kul idé och beredd att stå för risken. Det hade jag tyckt varit mycket roligare och aptitligare i så fall. För nu rullar nog det här tåget, f'låt hjulet, kan jag tro.

Det enda positiva är ju att man kommer att se Hisingen så fint ifrån det :)! Jag antar att man till och med från den höjden lär se Torslandaverken och därmed är namnet givet: Volvo - "Jag rullar" - II! Kan vi bygga en Götheborg II kan vi väl också garantera något som rullar när det är lite knackigt på Volvo i övrigt. Eller varför inte "Kul-lagret", "Konjunkturcykeln", "Snurre-Sprätt"? Göteborgshumorn hittar säkert på något. Jag får fundera vidare också...:))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar