onsdag 12 augusti 2009

Kär stad har många namn som GP skrev, nu heter vi Go:teborg också!?

Jaha, återkommen till Göteborg efter semester (=trevlighet) och annat (=tråkighet), känns det som om att vara där jag var innan jag reste när jag öppnar dagens GP. Den minnesgode vet att jag i början av sommaren kommenterat min motion om att Göteborg skall vara stolt över att ha flera internationella namn varav Gothenburg förstås är det mest kända och väletablerade. Det skall vi inte utrangera utan tvärtom uppvärdera. 67% av över 21.000 röstande på GP.se håller också med mig om det.

Nu ser jag att Göteborg & Co enligt GP lanserat en ny logga som skrivs Go:teborg. Känns ju sådär spännande. Som folkpartist och alliansföreträdare är det ju i och för sig intressant att de valt det typsnitt och den pastellblå vi hade förra valrörelsen och moderatarna sedan tagit sig. Jag känner till och med igen formspråket med ":" från någon av våra kampanjer och det är väl också McDonald's eller någon som kört med det. Det är dock lite sidospår.

Framförallt blir frågan hur man tänkt sig att det skall uttalas. Goteborg med hårda "G" förefaller ligga närmast till hands när man låter prickarna rasa ned. Kanske Go To Borg (möjligen kan det glädja Anders Borg). Ni får ursäkta, men Göteborg heter inte så, vare sig i Sverige eller internationellt. Visst kan man ha en logga, fast den inte känns så där göteborsk eller spännande, men dels får den ju inte ersätta stadens officiella vapen på allt och alla för att vi lagt ut en miljon för att plocka fram den, dels får den inte stå i vägen för en sund diskussion om vad staden egentligen heter och hur vi skall omnämna oss själva. Den bästa historien hittills är han som åkte från England via Stockholm till Göteborg för att han inte kunde hitta något direktflyg till "Goteborg".

Det ena utesluter förstås inte det andra. Att ha en logga och i övrigt använda de riktiga benämningarna såsom Göteborg i Sverige och komplettera med Gothenburg internationellt är ju helt möjligt. Det är egentligen det jag är ute efter. Fast jag misstänker att det inte är riktigt så Göteborg & Co tänkt sig det (bara det namnet Göteborg & Co signalerar ju en del, som väl snart blir Go:teborg & Co:mpani eller något sådant kan tro).

Det ser ut att kunna bli en intressant höst i namnfrågan. Det är något med Göteborg och namn. Det är inte världens viktigaste fråga, men den är inte helt oviktig heller. Det har ju om inte annat Göteborg & Co nu visat. Min motion kom mer i rättan tid än jag själv trodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar